FANDOM

Kaltos er en by beliggende i det sydlige Lidanien, i Fyrstedømmet Ølandar.

Byen har 592 indbyggere og er en af kongerigets ældste byer. De mange arkæologiske fund i byen og den store Kaltos-Monolit gør byen til et valfartssted for magiske personer fra hele riget.

Historie:

Byens grundlæggelse er ukendt. Legenden siger at det var her Neotar besejrede Korsiar i et episk slag om retten til denne del af verden. Ifølge legenden er den store monolit beviset for sejren.

Byens første registrerede historie er fra år 43 hvor der fandt store kampe sted i området. Dette gjaldt ifølge dokumenterne retten til at mine ædelsten i de lokale engsøer i området. Første pålidelige kilde er fra år 256 da regenten af Kongeriget Sarees rejste til byen og fik en stor gave bestående af ædelsten og myrra.

Økonomi:

Byens økonomi drives af krohandlen og produktionen af hør. Den tidligere meget rige forekomst af ædelstene i engsøerne er svundet meget ind og byens eksport af ædelsten er faldet i løbet af de sidste hundrede år.

Handlen fra de store mængder af fremmede på grund af monolitten er også en vigtig del af økonomien.

Forsvar:

Byen forsvares af et regiment fra VI Ølandar-Infanterilegion som patruljerer denne del af riget. Selvom byens forsvar ikke er noget særligt, er bevogtningen af den store monolit yderst stærk. Store mure og porte beskytter området omkring monolitten og pilgrimme har ikke adgang til selve området men må se den igennem den åbne port i dagtimerne.