FANDOM

Rigsrådet er regeringsrådet som rådgiver kongen og dronningen af Lidanien i deres handlinger som regenter.

Rådet består af fyrsterne af Lidanien; Fyrsten af Tirrlock, Fyrsten af Olimaria, Fyrsten af De-Lis, Fyrsten af Ølandar, Ærkemageren af mystrala og Fyrsten af Laborania.

Rådet har juridisk ingen magt, men traditionelt har alle kongerigets mellemstatslige og generelt statslige anliggender; interfyrsterlig politik, kongelig lovgivning, indenrigspolitik, været styret af flertals afstemninger i rådet.

Rigsrådet arbejder som regering og ledende lovgivende organ for detkongelige Lidanske Senat. Lovgivninger vedtaget i senatet kan kun sendes til kongen med senatets godkendelse hvis Rigsrådet har godkendt senatets afstemning. Rådet fungere også som mellemled imellem det fyrstelige selvstyre og kongen.

Rigsrådets medlemmer mødes hos kongen og meddeler overfor senatet kongens afgørelser når senatet samles. Samtidig er det Rigsrådets ældste medlem som åbner senatet på den årlige kroningsdag når senatet åbner med årets første møde.